mandag 9. september 2019

Det har vært et eventyr. 11 dager på og rundt Svalbard. Det hele startet den 20 august 2019. Det begynte litt dårlig med noen timer i Tromsø hvor jeg klarte å ødelegge mobilen min. Den falt ned på bakken og var ødelagt fant jeg ut når jeg kom til Longyearbyen. Så en av de første tingene jeg gjorde i Longyearbyen var å kjøpe en ny telefon. 

Jeg sov og bodde på hotel the vault. Et middelmådig hotel på elvesletta. Ganske ny men ikke noe utsikt. Et lite hotel er det. Personalet var vennlig og serviceinnstilt, det må sies. Ellers så kan jeg nevne at det var grått og regn i Longyearbyen da jeg ankom. Ikke fint vær for å ta bilder. Men dagen etter skulle det bli riktig så bra
Her har vi hiorthfjellet på andre siden av fjorden ved Longyearbyen. Nysnø på toppen. Jeg hadde booket en tur til piramiden denne onsdagen. En nedlagt Russisk kullgruvested som nå satser på turisme. Det er litt merkelig å gå der. De har et hotel men det jeg fikk høre at det er en dusj på hele hotellet. Og vannet blir visst ikke varmere enn en gjennomsnitlig Skandinavisk innsjø sommerstid.
 Her ser vi fjellet som har gitt navn til dette lille stedet. 

Det var ikke så mye til å begynne med men det var en felleskjøkken hvor det noen ganger ble laget mat til ca 1000 personer ble det sagt?! Etterhvert kom det også sportsfasiliteter som en fotballbane på grus.....og som vi ser her en svømmehall. Vi så også reinsdyr og en polarrev. Reven fikk jeg ikke tatt bilde av. Reinsdyrbildene ble ikke gode nok. Var da også på en turisttur. Vi gikk også til Nordenskiøldbreen, og fikk høre historien om Svenskhuset. Det kan man google. Og vi var vel innom skansenbukta. Da hadde jeg piramiden unnagjort.......trodde jeg.
Vi var tilbake i Longyearbyen ca. 19.30 og da var jeg sulten. Men der hvor jeg tenkte å spise hadde ikke et bord ledig før kvart over ni. Og da var klokka nesten Kvart over åtte. Jeg orket ikke å vente så lenge så jeg gikk til et annet sted.
Var vel tilbake til hotellet ca kvart over elleve. Det var fint vær ute og jeg vurderte å gå ut å ta bilder men jeg var så trøtt så jeg gikk å la meg etter å ha drukket en kopp te.

Det er historien fra de første 2 dagene på Svalbard; tirsdag den 20 og ondag den 21 august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar