torsdag 4. april 2024

Nå har vi sett oter og kvinand og trekryper men begynnelsen av mars ble det også fjæreplytt. Den har vi sett før og nå skal vi se den igjen.....Nei, der tok jeg feil gitt. Hvis fjæreplytt begynner å se sånn ut må den til legen......Dette er jo Trøndelags mest kjente and. Lappfiskand. Jeg har også vært ut for å fotografere den. Traff som regel trivelige folk som var ute etter det samme utenom den ene gangen da jeg traff en dame som ble pottesur. Ja, det måtte hun gjerne være. Hun trodde at litt snakking forstyrret fuglen. Vel jeg har sittet der og snakket med folk og noen veivet med hendene men anda brydde seg ikke. Og på en sånn plass hvor det er en sjelden and så kan du ikke forvente å ha den for seg selv. For det var vel det hun var ute etter; å ha anda for seg selv. Ja, ja nok om det. Men jeg har også sett at anda ble forstyrret av folk som gikk etter den og gikk gjennom kratt og når de kom ut av krattet sto de høyreist frem for fuglen. Ja da flyr den selvfølgelig. Gå lavt i terrenget og lager så minst mulig støy, det funker for de fleste fugl og dyr.



Nå vet jeg ikke hva som blir det neste men siden det er bare tre bilder her kan jeg vel legge til litt flere bilder. Og det blir fjæreplytt i motlys.






Og en tjeld som har kommet tilbake til midtsandtangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar