onsdag 24. mai 2023

Mai, det skjer alltid så mye i mai. Det er orrfuglleik, Tiurleik trekkfugl har kommet tilbake er synger hele dagen for å tiltrekke seg det motsatte kjønn for å føre slekta videre. Jeg vet ikke hvor mye det blir av det men begynner med orrfugl i alle fall.

Jeg har reist til Finland igjen, Boreal wildlife center i Viiksimo. Det er en lang reise og siden jeg ikke hadde lyst å overnatte i Finland på veien dit så ble det at jeg ankom mellom klokka ett og halv to på natten til første mai. Fant soveplassen min fort og så var det rett til sengs. Så fikk jeg en dag å slappe av og skulle ut å fotografere orrfugl dagen etter. Måtte vel komme meg ut av senga senest kvart over tre om morgenen for vi skulle ut til myra hvor orrfugl pleier å ha leiken sin halv fire om morgenen. Så nå følger en serie med orrfuglbilder.













































Det går hardt for seg i blant. Og når høner dukker opp blir det mer intenst. Litt av et skuespill men lyden er ca 20 orrhaner er øredøvende. Ble litt lei etter mange timer.Rundt halv syv på morgenen tok det litt av og det var bra fordi vi ble hentet klokka syv. Så var det å spise frokost og prøve a få sove litt. Skulle senre på dagen i et annet skjul men det får bli et nytt innlegg.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar